Soalan Peperiksaan Perkhidmatan Staf Pengawal Keselamatan Gred KP11-KP18

KERTAS I

Bahagian A -Pentadbiran Am Universiti

Rujukan pautan di https://docs.jpa.gov.my/ppsm/index.php/akta-perintah-am-peraturan

✅Organisasi Universiti
✅Akta Badan-badan Berkanun (Tatatertib dan Surcaj 2000) Akta 605
Perintah Am
Bab A  Lantikan dan kenaikan pangkat (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2005.
✅Bab B  Elaun-elaun dalam perkhidmatan
✅Bab C  Cuti
✅Bab D Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan Dan Tatatertib) 1993
✅Bab E  Rumah dan Bangunan Pejabat
✅Bab F  Perubatan
✅Bab G  Waktu Bekerja dan Lebih Masa

✅Akta Badan-badan Berkanun (Tatatertib dan Surcaj) 2000 (Akta 605) yang sedang berkuatkuasa dan terpakai pada masa ini.

✅Panduan Pengurusan Pejabat :-

Bhgn 1 : Pengurusan Am Pejabat

Bhgn 2 : Pentadbiran Sumber Manusia

Bhgn 3 : Keperibadian dan ketrampilan

Bhgn 4 : Pengurusan Perhubungan Pelanggan

Bhgn 5 : Sistem Penyampaian Perkhidmatan

Bhgn 6 : Urusan Surat Kerajaan

Bhgn 7 : Pengurusan Fail

Bhgn 8 : Penyelenggaraan, Pemeliharaan dan Pelupusan Rekod Awam

Bhgn 9 : Pengurusan Komunikasi dan Teknologi Maklumat

Bhgn 10 : Inventori dan Bekalan Pejabat

✅Arahan Keselamatan

Pendahuluan, Ancaman dan Tanggungjawab
Keselamatan Fizikal
Keselamatan Dokumen
Keselamatan Peribadi

✅Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam

PKPA Bil.1/91 - Meningkatkan Kualiti Layanan Urusan Melalui Telefon

PKPA Bil.2/91 - Pengurusan Mesyuarat Dan Urusan Jawatankuasa Kerajaan

PKPA Bil.3/91 - Anugerah Inovasi Perkhidmatan Awam

PKPA Bil.4/91 - Garis Panduan Mengenai Strategi-strategi Peningkatan Kualiti Dalam Perkhidmatan Awam

PKPA Bil.7/91 - Panduan Mengenai 

✅Kumpulan Mutu Kerja (KMK)

PKPA Bil.8/91 - Panduan Mengenai Manual Prosedur Kerja Dan Fail Meja

PKPA Bil.10/91 - Peningkatan Kualiti Perkhidmatan Kaunter

PKPA Bil.1/92 Panduan Mengenai Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) Dalam Perkhidmatan Awam.

PKPA Bil.4/92 - Pengendalian Pengaduan Awam

PKPA Bil.3/93 Panduan Mengenai Piagam Pelanggan

PKPA Bil.1/2005 - Mewujudkan Pejabat Perkhidmatan Pelanggan Di Agensi Kerajaan

PKPA Bil.1/2003 - Penggunaan Internet Dan Elektronik Mel Dan Agensi Kerajaan.

BAHAGIAN II

✅HAL EHWAL UNIVERSITI
Kertas Peperiksaan Bahagian II
Jumlah dan jenis soalan : 40 soalan aneka pilihan
Masa : 1 jam

✅Universiti sebagai sebuah organisasi 

Struktur organisasi Universiti, Sejarah Universiti, Objektif dan falsafah Universiti, Polisi dan peraturan yang terpakai di Universiti, dan Fungsi-fungsi bahagian di Universiti

✅Hal Ehwal Akademik
Peraturan Akademik Universiti, Program-program Akademik Universiti, dan Penyeliaan.

✅Hal Ehwal Pentadbiran
Struktur pentadbiran dan peraturan / arahan yang sedang berkuatkuasa dan terpakai pada masa ini.

✅Hal Ehwal Perpustakaan
Struktur organisasi, fungsi, peranan dan peraturan Bahagian Perpustakaan di Universiti.

✅Hal Ehwal Kewangan
Struktur organisasi, fungsi, peranan dan peraturan Bahagian Bendahari dan Bahagian Kewangan di Universiti

BAHAGIAN III  KHUSUS

✅Struktur dan peranan Bahagian Keselamatan;

✅Tugas asas bidang keselamatan dan pengawal keselamatan;

✅Penyerahan dan penerimaan tugas;

✅Disiplin;

✅Keselamatan perlindungan : Keselamatan dokumen, keselamatan fizikal dan keselamatan peribadi;

✅Akta Rahsia Rasmi;

✅Pencegahan kebakaran;

✅Penulisan laporan keselamatan;

✅Perhubungan awam dan perkhidmatan kaunter;

✅Menulis laporan keselamatan atau surat menyurat;

✅Ancaman terhadap keselamatan dari luar dan dalam ;

✅Pas-pas dan surat-surat kebenaran keluar/masuk ;

✅Pelanggaran terhadap keselamatan ;

✅Kawasan larangan dan tempat-tempat larangan;

✅Akta Universiti :-

Tatatertib Am
Tatatertib Asrama
Tatatertib Lalulintas


Catat Ulasan

0 Ulasan