KERTAS I
Bahagian A -Pentadbiran Am Universiti
Rujukan pautan di https://docs.jpa.gov.my/ppsm/index.php/akta-perintah-am-peraturan
✅Organisasi Universiti
✅Akta Badan-badan Berkanun (Tatatertib dan Surcaj 2000) Akta 605
✅Perintah Am
✅Bab A Lantikan dan kenaikan pangkat (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2005.
✅Bab B Elaun-elaun dalam perkhidmatan
✅Bab C Cuti
✅Bab D Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan Dan Tatatertib) 1993
✅Bab E Rumah dan Bangunan Pejabat
✅Bab F Perubatan
✅Bab G Waktu Bekerja dan Lebih Masa
✅Akta Badan-badan Berkanun (Tatatertib dan Surcaj) 2000 (Akta 605) yang sedang berkuatkuasa dan terpakai pada masa ini.
✅Panduan Pengurusan Pejabat :-
Bhgn 1 : Pengurusan Am Pejabat
Bhgn 2 : Pentadbiran Sumber Manusia
Bhgn 3 : Keperibadian dan ketrampilan
Bhgn 4 : Pengurusan Perhubungan Pelanggan
Bhgn 5 : Sistem Penyampaian Perkhidmatan
Bhgn 6 : Urusan Surat Kerajaan
Bhgn 7 : Pengurusan Fail
Bhgn 8 : Penyelenggaraan, Pemeliharaan dan Pelupusan Rekod Awam
Bhgn 9 : Pengurusan Komunikasi dan Teknologi Maklumat
Bhgn 10 : Inventori dan Bekalan Pejabat
✅Arahan Keselamatan
Pendahuluan, Ancaman dan Tanggungjawab
Keselamatan Fizikal
Keselamatan Dokumen
Keselamatan Peribadi
✅Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam
PKPA Bil.1/91 - Meningkatkan Kualiti Layanan Urusan Melalui Telefon
PKPA Bil.2/91 - Pengurusan Mesyuarat Dan Urusan Jawatankuasa Kerajaan
PKPA Bil.3/91 - Anugerah Inovasi Perkhidmatan Awam
PKPA Bil.4/91 - Garis Panduan Mengenai Strategi-strategi Peningkatan Kualiti Dalam Perkhidmatan Awam
PKPA Bil.7/91 - Panduan Mengenai
✅Kumpulan Mutu Kerja (KMK)
PKPA Bil.8/91 - Panduan Mengenai Manual Prosedur Kerja Dan Fail Meja
PKPA Bil.10/91 - Peningkatan Kualiti Perkhidmatan Kaunter
PKPA Bil.1/92 Panduan Mengenai Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) Dalam Perkhidmatan Awam.
PKPA Bil.4/92 - Pengendalian Pengaduan Awam
PKPA Bil.3/93 Panduan Mengenai Piagam Pelanggan
PKPA Bil.1/2005 - Mewujudkan Pejabat Perkhidmatan Pelanggan Di Agensi Kerajaan
PKPA Bil.1/2003 - Penggunaan Internet Dan Elektronik Mel Dan Agensi Kerajaan.
✅BAHAGIAN II
✅HAL EHWAL UNIVERSITI
Kertas Peperiksaan Bahagian II
Jumlah dan jenis soalan : 40 soalan aneka pilihan
Masa : 1 jam
✅Universiti sebagai sebuah organisasi
Struktur organisasi Universiti, Sejarah Universiti, Objektif dan falsafah Universiti, Polisi dan peraturan yang terpakai di Universiti, dan Fungsi-fungsi bahagian di Universiti
✅Hal Ehwal Akademik
Peraturan Akademik Universiti, Program-program Akademik Universiti, dan Penyeliaan.
✅Hal Ehwal Pentadbiran
Struktur pentadbiran dan peraturan / arahan yang sedang berkuatkuasa dan terpakai pada masa ini.
✅Hal Ehwal Perpustakaan
Struktur organisasi, fungsi, peranan dan peraturan Bahagian Perpustakaan di Universiti.
✅Hal Ehwal Kewangan
Struktur organisasi, fungsi, peranan dan peraturan Bahagian Bendahari dan Bahagian Kewangan di Universiti
✅BAHAGIAN III KHUSUS
✅Struktur dan peranan Bahagian Keselamatan;
✅Tugas asas bidang keselamatan dan pengawal keselamatan;
✅Penyerahan dan penerimaan tugas;
✅Disiplin;
✅Keselamatan perlindungan : Keselamatan dokumen, keselamatan fizikal dan keselamatan peribadi;
✅Akta Rahsia Rasmi;
✅Pencegahan kebakaran;
✅Penulisan laporan keselamatan;
✅Perhubungan awam dan perkhidmatan kaunter;
✅Menulis laporan keselamatan atau surat menyurat;
✅Ancaman terhadap keselamatan dari luar dan dalam ;
✅Pas-pas dan surat-surat kebenaran keluar/masuk ;
✅Pelanggaran terhadap keselamatan ;
✅Kawasan larangan dan tempat-tempat larangan;
✅Akta Universiti :-
Tatatertib Am
Tatatertib Asrama
Tatatertib Lalulintas
Comments
Post a Comment