Panduan Penugasan Polis Bantuan oleh MAPA

Peristiwa Darurat Malaya telah menunjukkan betapa pentingnya kewujudan Polis Bantuan dalam membantu menjaga keamanan dan melindungi harta benda. Pasukan yang terlatih ini berperanan dalam menghadapi situasi kecemasan di negara ini. Sebagai sebuah unit sokongan, Polis Bantuan bersedia menghadapi keadaan genting melalui latihan khusus dalam lapangan. 

Pasukan ini dapat memberikan bantuan kepada anggota polis tanpa menggantikan fungsi pegawai polis sepenuh masa. Peranan mereka menjadi sangat bernilai terutama dalam keadaan kecemasan serta sebagai sokongan tambahan semasa latihan dalam lapangan. 

Dalam era pemodenan, kepentingan khas Pasukan Polis Bantuan di bandar besar semakin meluas. Tujuan utama pasukan ini adalah untuk membantu pihak polis mengekalkan keselamatan. Ketika pengumuman darurat, unit bantuan menjadi sumber yang berkesan dan bernilai dalam menangani keadaan yang memerlukan sokongan tambahan.

Pasukan ini menjalankan tugas berisiko rendah seperti:

- Membantu pengawalan orang ramai semasa huru-hara

- Mencari individu yang hilang

Panduan operasi Polis Bantuan telah dirangka supaya mereka dapat bekerja dalam suasana pemodenan yang semakin berkembang. Panduan ini juga bertujuan untuk menyediakan penguatkuasaan undang-undang dengan rangka kerja yang inovatif, menggunakan model amalan terbaik dalam penugasan Polis Bantuan.

RINGKASAN

Di Malaysia, Polis Bantuan merujuk kepada pegawai polis yang telah mengangkat sumpah untuk berkhidmat dalam:

- Agensi kerajaan berautonomi

- Syarikat berkaitan kerajaan

- Entiti dan organisasi strategik lain yang seumpamanya

Walaupun banyak organisasi ini telah diswastakan, mereka masih dibenarkan mengekalkan unit Polis Bantuan. Terdapat juga keadaan khas yang membawa kepada penubuhan unit Polis Bantuan dalam syarikat swasta, walaupun syarikat tersebut tidak mempunyai kepentingan secara langsung kepada kerajaan. 

Unit Polis Bantuan:

- Tidak mempunyai pertalian langsung dengan Polis Diraja Malaysia

- Diberikan kuasa polis untuk menjalankan siasatan kecil (terutama dalam pelabuhan) 

- Berhak melakukan tangkapan dalam bidang kuasa mereka

Namun, mereka mempunyai kuasa penuh terhadap perkara berkaitan dengan keamanan premis dan kemudahan syarikat. Selain itu, beberapa unit juga dianugerahkan kuasa untuk mengeluarkan saman lalu lintas bagi kesalahan yang dilakukan dalam kawasan bidang kuasanya. Hasil saman ini akan dibayar kepada Kerajaan Persekutuan, bukan organisasi yang mengeluarkannya.

Pegawai dalam pasukan Polis Bantuan di Malaysia merujuk kepada anggota polis yang dilantik khusus untuk berkhidmat disesebuah Agensi yang diluluskan. Polis Bantuan diberi kuasa untuk membawa Senjata api tertakluk kepada pematuhan prosidur permohonan lesen senjata api dari Agensi sama ada "government link " badan berkanun mahupun syarikat swasta dan mendapat kelulusan oleh PDRM. Menurut undang-undang Malaysia, pegawai polis bantuan dikehendaki untuk berkhidmat secara sukarela dan tidak dibayar oleh Kerajaan. Jadi, mereka adalah pekerja sepenuh masa untuk jabatan serta syarikat tempat mereka berkhidmat dan sistem gaji mereka adalah berbeza dengan skala gaji pegawai polis biasa.

Buku Panduan Penugasan Polis Bantuan ini dibangunkan sebagai garis panduan dan ringkasan maklumat kepada anggota polis bantuan untuk menjalankan tugas mengikut standard yang ditetapkan.

Agak mustahil untuk menjangkakan dan menerangkan setiap situasi yang akan timbul di sesuatu tempat serta memberi maklumat untuk menjawab segala persoalan yang timbul. Oleh itu, ketika perlu, Buku Panduan ini akan disemak semula, diubahsuai isi kandungannya, ditambah maklumatnya, dikurang atau dihapuskan mana-mana polisi, amalan, prosedur, peraturan di tempat kerja ataupun apa-apa keistimewaan yang disenaraikan dalam ini yang tidak lagi menjadi relevan.

Etika

Semua anggota perlu menjalankan tugas dengan jujur dan bersungguh-sungguh. Dalam melaksanakan tugas, mereka harus bertindak secara profesional, bertanggungjawab, adil, dan penuh kesungguhan. Selain itu, mereka juga bertanggungjawab terhadap tingkah laku serta keputusan yang dibuat. 

Setiap anggota perlu berusaha untuk mengekalkan dan meningkatkan kemahiran serta kepakaran mereka, di samping mengemas kini pengetahuan yang berkaitan dengan bidang tugas masing-masing. Pencapaian kerja yang berkualiti tinggi diharapkan daripada mereka agar dapat memberikan perkhidmatan terbaik. 

Sebagai pekerja, mereka juga perlu mengambil langkah berjaga-jaga yang sewajarnya ketika menjalankan tugas, terutamanya apabila pihak lain bergantung kepada nasihat dan maklumat yang diberikan. Langkah berjaga-jaga yang munasabah perlu diamalkan bagi mengelakkan sebarang bahaya, termasuk bahaya fizikal, kepada sesiapa sahaja. 

Semua anggota mesti mengamalkan persekitaran kerja yang aktif dan kondusif untuk semua orang. Sebarang bentuk penipuan dan tingkah laku yang melanggar etika adalah bertentangan dengan undang-undang serta boleh menjejaskan reputasi Unit Polis Bantuan dan Polis Diraja Malaysia. Oleh itu, setiap pekerja bertanggungjawab untuk melaporkan sebarang penipuan atau tingkah laku buruk yang disyaki atau diketahui. 

Adalah mustahil untuk menyenaraikan peraturan kerja atau cara kerja yang standard dengan lengkap. Oleh itu, peraturan dan standard yang berikutnya merupakan contoh tingkahlaku kerja yang tidak patut diamalkan,

 (1) Ingkar kepada pihak atasan

 (2) Salahguna kuasa

(3) Memalsukan atau mengabail sebarang maklumat dalam laporan

 (4) Berkelakuan tidak senonoh di tempat kerja dengan bergaduh atau melakukan cubaan mencederakan badan, menggunakan kata-kata kotor, kesat atau yang membawa kepada ancaman terhadap orang lain atau menympan senjata atau bahan letupan.

Pelanggaran undang-undang yang memberi kesan buruk kepada organisasi atau penyabitan kesalahan jenayah di mahkamah boleh menyebabkan seseorang pekerja dianggap tidak sesuai untuk terus bekerja. Selain itu, terdapat beberapa pelanggaran lain yang juga boleh menjejaskan kelayakan seseorang dalam perkhidmatan, termasuk:  

- Pelanggaran terhadap dasar penggunaan alkohol, dadah, dan bahan kimia yang dikawal  

- Ketidakhadiran berlebihan atau sebarang ketidakhadiran tanpa notis  

- Pelanggaran terhadap Dasar Kod Etika  

- Diskriminasi atau gangguan terhadap pekerja lain  

Anggota Polis Bantuan perlu sentiasa tampil bersih dan kemas serta berpakaian mengikut keperluan tugas mereka. Penampilan diri dan kebersihan peribadi bukan sahaja mencerminkan profesionalisme tetapi juga menyumbang kepada persekitaran kerja yang positif, sekali gus memberikan imej yang baik kepada Unit Polis Bantuan.  

Selain itu, pemakaian uniform adalah khusus untuk tugas rasmi dan tidak boleh digunakan di luar waktu bertugas.  

Kuasa Polis Bantuan

Pegawai Polis Bantuan diberi kebenaran untuk menggunakan sepenuh kuasa dalam kawasan operasi mereka. Kuasa undang-undang dan ruang lingkup perundangan yang digunapakai untuk menubuhkan unit Polis Bantuan di Malaysia termaktub dalam pembekalan Seksyen 47-50 Akta Polis 1967.

Seksyen 47 – Perlantikan Pegawai Polis Bantuan

1. Ketua Polis Negara, dengan persetujuan Menteri, boleh melantik atau menaikkan pangkat mana-mana individu untuk berkhidmat dalam Polis Bantuan sebagai pegawai kanan, dengan pangkat kehormat seperti:

   - Penguasa

   - Timbalan Penguasa

   - Penolong Penguasa

   - Inspektor

   - Ketua Polis Negara juga boleh menetapkan kawasan perkhidmatan bagi pegawai tersebut.

2. Pegawai Memerintah atau pegawai polis yang diberi kuasa boleh melantik atau menaikkan pangkat pegawai rendah polis bantuan, dengan pangkat kehormat seperti: 

   - Sub-Inspektor 

   - Sarjan Mejar 

   - Sarjan 

   - Koperal 

   - Konstabel Polis Bantuan 

   - Pegawai Memerintah juga boleh menetapkan kawasan perkhidmatan mereka. 

3. Dalam konteks Bahagian ini, ungkapan “pegawai polis bantuan” merujuk kepada mana-mana anggota Polis Bantuan. 

 Seksyen 48 – Akuan Pegawai Polis Bantuan 

- Setiap pegawai polis bantuan wajib membuat akuan sebelum menjalankan tugas rasmi. 

- Akuan ini perlu dibuat di hadapan pegawai kanan polis berpangkat tidak kurang daripada Penolong Penguasa. 

- Akuan tersebut mestilah mengikut format yang diperuntukkan dalam Jadual Kedua, mengikut cara yang paling berkesan kepada keyakinan pegawai berkenaan. 

 Seksyen 49 – Perakuan Perlantikan 

- Setiap pegawai polis bantuan akan diberikan perakuan perlantikan, yang disediakan dalam bentuk yang ditetapkan oleh Peraturan-Peraturan Polis. 

- Perakuan ini mesti ditandatangani oleh pegawai kanan polis berpangkat tidak kurang daripada Penolong Penguasa yang diberi kuasa oleh Pegawai Memerintah. 

- Perakuan tersebut menjadi bukti perlantikan rasmi pegawai polis bantuan di bawah Akta Polis 1967. 

 Seksyen 49A – Gaji dan Elaun 

- Pegawai polis bantuan berkhidmat secara sukarela dan tidak berhak menerima gaji tetap atas perkhidmatannya. 

- Namun, mereka boleh menerima elaun yang ditetapkan oleh Menteri, bergantung kepada tugas-tugas tertentu. 

 Seksyen 50 – Tugas dan Kuasa 

- Yang di-Pertuan Agong boleh menetapkan tugas, kuasa, dan keistimewaan pegawai polis bantuan melalui kaedah-kaedah atau peraturan-peraturan rasmi. 

- Peraturan ini juga menetapkan kawasan di mana pegawai polis bantuan boleh menjalankan tugas dan menikmati keistimewaan yang diberikan. 

 Kuasa dan Tanggungjawab Polis Bantuan  

Dalam menjalankan tugas, semua anggota Polis Bantuan diberi kuasa sebagaimana yang telah diperuntukkan dalam Akta Polis dan undang-undang lain yang berkaitan. Undang-undang ini secara khusus menetapkan kuasa serta tindakan yang boleh dilakukan oleh mereka.  

Fungsi utama Polis Bantuan adalah:  

- Melindungi nyawa dan harta benda

- Mencegah jenayah

- Menangkap suspek jenayah

- Mendapatkan semula harta benda yang hilang atau dicuri secara adil dan saksama  

Tanggungjawab utama mereka termasuk melakukan tangkapan apabila diperlukan. Selain itu, anggota juga bertanggungjawab menjalankan tugas dengan profesionalisme dan ketegasan.  

Pelaksanaan kerja kepolisian harus dilakukan secara sistematik, berintegriti, dan adil, memastikan keamanan serta kesejahteraan masyarakat sentiasa terjaga.  

MELAPORKAN JENAYAH DAN PERISTIWA PENTING  

Semua jenis jenayah, insiden penting, dan maklumat berkaitan yang menjadi perhatian harus dilaporkan dengan segera. Pegawai tidak boleh menyekat, menyembunyikan, atau mengganggu fakta berkaitan sesuatu insiden.  

Maklumat yang diterima akan digunakan oleh pegawai untuk mengambil tindakan yang sewajarnya. Mereka bertanggungjawab memastikan laporan diselesaikan dan pemberitahuan dibuat dengan cara yang sesuai, sama ada melalui jabatan atau di luar jabatan mereka.  

Selain itu, pegawai dikehendaki membuat laporan dengan kadar segera mengikut prosedur pelaporan yang telah ditetapkan. Mereka tidak dibenarkan membuat laporan palsu, sama ada secara lisan atau bertulis.  

Mana-mana pegawai yang menerima maklumat daripada sumber lain, termasuk pegawai lain yang terlibat dalam kes yang ditugaskan, mesti menyatakan fakta tersebut dengan jelas dalam laporan mereka.  

PELAKSANAAN ARAHAN SEBAIK MUNGKIN  

Apabila menerima perintah atau arahan daripada pihak atasan, setiap anggota perlu berusaha melaksanakan arahan tersebut dengan sebaik mungkin. Jika terdapat halangan yang menyebabkan perintah tidak dapat disempurnakan, anggota harus memastikan kepatuhan tetap diutamakan.  

Dalam situasi sedemikian, laporan yang menjelaskan keadaan perlu dikemukakan kepada penyelia yang mengeluarkan perintah tersebut, secepat mungkin. Jika diperlukan, laporan boleh dibuat secara bertulis bagi memastikan kejelasan dan ketelusan dalam pelaksanaan tugas.  

Tiada tafsiran dalam bahagian ini yang bermaksud untuk mengecualikan mana-mana anggota daripada menjalankan tugas kepolisian secara sewajarnya, terutama dalam keadaan kecemasan.  

PEMERIKSAAN ANGGOTA DAN PERALATAN  

Pemeriksaan terhadap anggota di bawah penyeliaan perlu dilakukan dengan teliti, termasuk pemeriksaan terhadap semua kenderaan dan peralatan jabatan yang digunakan. Tujuan pemeriksaan ini adalah untuk memastikan setiap anggota:  

- Berseragam dengan lengkap  

- Berada dalam keadaan yang sesuai untuk bertugas  

Sekiranya terdapat anggota yang didapati tidak berseragam, tidak lengkap, atau berkeadaan tidak sesuai untuk bertugas, laporan perlu dikemukakan segera kepada penyelia langsung mereka untuk tindakan lanjut.  

SENJATA API DAN BILIK KEBAL  

Menurut Peraturan 3.23 H 602, semua kakitangan dibenarkan untuk membawa dan menggunakan senjata api berlesen semasa bertugas dalam Area of Responsibility (AOR). Walau bagaimanapun, penggunaan senjata api haruslah selari dengan SOP Polis Diraja Malaysia (RMP) berkaitan pengurusan dan kegunaan senjata api seperti yang ditetapkan dalam PTKPN D 222.  

Seksyen 39(d) Akta Senjata menetapkan bahawa hanya anggota atau pegawai polis, atau individu yang dipertanggungjawabkan untuk menjalankan tugas kepolisan berdasarkan undang-undang, boleh menggunakan senjata api. Oleh itu, individu yang diberi kuasa perlu memastikan:  

- Senjata api tidak digunakan tanpa sebab yang munasabah  

- Pemakaian senjata api mengikuti prosedur keselamatan  

Sekiranya berlaku pelanggaran, individu terbabit boleh didakwa di bawah Seksyen 37 Akta Senjata 1960, yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi dua tahun, atau denda tidak melebihi RM5,000, atau kedua-duanya sekali.  

Semua senjata api perlu disimpan di dalam gudang senjata api dan diuruskan oleh penjaga yang dilantik, seperti yang telah ditetapkan dalam Perenggan 3.23.3.1 hingga 3.23.3.3 H 602. 

 KUASA DAN TANGGUNGJAWAB POLIS BANTUAN

Kuasa dan tanggungjawab seorang anggota Polis Bantuan telah dijelaskan dalam Perenggan 3.16-3.18 PTKPN 602. Walau bagaimanapun, dalam menjalankan tugas utama seperti yang ditetapkan dalam Perenggan 3.18, adalah penting untuk memahami peruntukan undang-undang yang memberikan mereka kuasa dalam melaksanakan tugas.  

3.16. Kuasa Dan Tugas Seseorang anggota Polis Bantuan apabila menjalankan tugas-tugas polis dalam kawasan-kawasan yang ditetapkan hendaklah mempunyai kuasa yang sama dan hendaklah tertakluk kepada pihak berkuasa yang sama seperti seorang pegawai polis yang setaraf pangkatnya. 

3.17. Semasa melaksanakan tugas bersama-sama pegawai polis, pegawai Polis Bantuan hendaklah disifatkan lebih rendah kekananan (senioriti) daripada pegawai polis yang sama pangkatnya. 

3.18. Pegawai Polis Bantuan adalah ditugaskan dalam kawasan pentadbiran agensi bagi tugas-tugas polis seperti berikut:

3.18.1.

Rondaan, bit dan kawalan statik;

3.18.2.

Kawalan orang ramai, memeriksa orang dan kenderaan;

3.18.3.

Melindungi dan mengiringi harta agensi dengan syarat memaklumkan kepada Ketua Polis Daerah yang berkenaan;

3.18.4.

Mencegah kesalahan-kesalahan jenayah; dan

3.18.5.

Mengesan dan menangkap pesalah-pesalah.

Seorang anggota Polis Bantuan telah diputuskan sebagai kakitangan awam semasa bertugas, sebagaimana yang dinyatakan dalam kes William Minggu A/K Nyegang & Anor vs Public Prosecutor [2002] 3 MLJ 583.  

Dalam menjalankan tugas utama mereka, anggota Polis Bantuan perlu berinteraksi dengan orang awam bagi membolehkan tindakan seperti tangkapan dilakukan dengan lancar. Oleh itu, adalah penting bagi mereka mematuhi semua prosedur yang telah ditetapkan oleh undang-undang berkaitan bagi memastikan pelaksanaan tugas mereka sah dan teratur.  

Sebagai tambahan, Arahan Pentadbiran daripada Pengarah Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti (vide KPN 30 bertarikh 25 Julai 2016) telah menjelaskan dengan lebih lanjut rasional peranan dan kuasa seorang anggota Polis Bantuan serta bagaimana mereka sepatutnya menjalankan tugas mereka mengikut peruntukan undang-undang yang ada.  

TAKRIF TANGKAPAN

Tangkapan yang dilakukan oleh seorang anggota Polis Bantuan bukanlah tangkapan oleh orang awam (citizen arrest). Oleh itu, adalah penting untuk memahami tafsiran serta prosedur tangkapan bagi mengelakkan kesalahan dalam pelaksanaannya.

Menurut peruntukan undang-undang:

1. Seksyen 20(3)(a) Akta Polis 1967 (Akta 344) mentakrifkan bahawa anggota polis mempunyai kuasa untuk menangkap semua orang yang mana dia diberi kuasa oleh undang-undang untuk menangkap.

2. Seksyen 15 Kanun Prosedur Jenayah (Akta 593) menyatakan bahawa tangkapan hendaklah dilakukan dengan menyentuh atau mengurung badan individu yang ditangkap, kecuali jika individu itu menyerahkan diri secara sukarela, sama ada melalui perkataan atau tingkah laku.

Sekiranya individu yang ditangkap enggan bekerjasama atau melawan, orang yang melakukan tangkapan boleh mengambil tindakan sewajarnya, termasuk penggunaan kekerasan jika diperlukan. Namun, tindakan tersebut mestilah tidak menyebabkan kematian, kecuali dalam kes di mana individu itu dituduh dengan kesalahan yang boleh membawa hukuman mati atau penjara seumur hidup.

JENIS TANGKAPAN

Untuk memastikan tangkapan yang dilakukan betul dan berkesan, adalah penting memahami dua jenis tangkapan yang diperuntukkan dalam undang-undang:

1. Tangkapan dengan waran – Tidak menjadi isu kerana nama dan butiran individu yang ditangkap akan dinyatakan dalam waran tangkapan. (Seksyen 38 Kanun Prosedur Jenayah)

2. Tangkapan tanpa waran – Perlu difahami sepenuhnya agar tidak bercanggah dengan Seksyen 28A Kanun Prosedur Jenayah, yang memperuntukkan hak individu yang ditangkap. (Seksyen 23 Kanun Prosedur Jenayah)

KEADAAN DI MANA TANGKAPAN BOLEH DIBUAT TANPA WARAN

Menurut Seksyen 23(1) Kanun Prosedur Jenayah, tangkapan tanpa waran boleh dilakukan dalam situasi berikut:

- Suspek telah melakukan kesalahan jenayah yang tidak memerlukan waran tangkapan (seizable offence) di bawah undang-undang Malaysia.

- Terdapat aduan munasabah, maklumat yang boleh dipercayai, atau syak wasangka munasabah bahawa suspek telah melakukan kesalahan jenayah yang boleh ditangkap tanpa waran.

- Memiliki peralatan pecah rumah tanpa sebab yang sah di sisi undang-undang.

- Telah disytiharkan di bawah Seksyen 44 kerana melarikan diri daripada tangkapan berwaran.

- Memiliki barang curi atau harta benda yang diperoleh melalui penipuan dan disyaki melakukan kesalahan berkaitan dengan harta tersebut.

- Disyaki secara munasabah melarikan diri semasa dalam perkhidmatan dengan Angkatan Tentera Malaysia.

- Menghalang tugas seorang pegawai polis, melarikan diri atau cuba melarikan diri daripada jagaan polis.

- Mengambil langkah berjaga-jaga untuk menyembunyikan kehadirannya dengan tujuan melakukan kesalahan seizable offence.

- Tidak dapat memberikan penjelasan yang memuaskan tentang dirinya atau sumber pendapatannya.

- Individu yang dikenali umum sebagai perompak, tukang pecah rumah, pencuri, atau penerima barang curi.

- Individu yang terkenal sebagai pemeras ugut yang mengancam keselamatan orang lain.

- Bertindak dengan kehadirannya untuk mengganggu keamanan.

- Gagal memenuhi keperluan pengawasan polis seperti yang diperuntukkan dalam Seksyen 296.

Selain itu, seorang Pegawai Polis juga dibenarkan melakukan tangkapan tanpa waran terhadap individu yang melakukan non-seizable offence jika pesalah:

- Enggan memberikan nama dan alamat tempat tinggal.

- Memberikan nama atau alamat yang meragukan.

 PEMERIKSAAN

Kuasa untuk menjalankan pemeriksaan ke atas seseorang yang ditahan diperuntukkan di bawah Seksyen 20A(1) dan (2) Kanun Prosedur Jenayah. Jadual Keempat dalam kanun tersebut menyatakan bahawa pemeriksaan dilakukan bagi tujuan berikut:

1. Mendapatkan bukti yang boleh membuktikan seseorang telah melakukan kesalahan yang menjadi punca tangkapan.

2. Merampas barang seludup, harta benda yang diperoleh semasa melakukan jenayah, serta barang lain yang dimiliki secara tidak sah atau digunakan dalam jenayah.

3. Menemukan bahan bukti berkaitan dengan kes tangkapan serta mengelakkan bukti daripada dimusnahkan atau dibuang oleh suspek.

 JENIS PEMERIKSAAN

Terdapat empat jenis pemeriksaan yang diperuntukkan dalam undang-undang:

1. Pemeriksaan Pakaian Luaran (Tepuk) – Tidak memerlukan kebenaran.

2. Pemeriksaan Tanpa Pakaian – Memerlukan kebenaran Pegawai Polis berpangkat Inspektor.

3. Pemeriksaan Sulit – Memerlukan kebenaran Inspektor atau Asisten Superintendan.

4. Pemeriksaan Dalaman – Hanya boleh dilakukan dengan kebenaran Ketua Polis Daerah (OCPD).

Seorang anggota Polis Bantuan hanya dibenarkan menjalankan pemeriksaan pakaian luaran, kerana pesalah yang ditangkap akan diserahkan kepada pihak polis secepat mungkin. Pemeriksaan ini dilakukan sekiranya terdapat syak wasangka munasabah bahawa suspek menyembunyikan senjata, objek, bahan bukti, atau barang seludup. Pemeriksaan boleh dilakukan ketika penahanan atau sebelum suspek dikurung.

 PROSEDUR PEMERIKSAAN PAKAIAN LUARAN

Ketika menjalankan pemeriksaan pakaian luaran, pegawai perlu mengikuti prosedur berikut:

1. Bertanya kepada suspek untuk mengisytiharkan sebarang barang atau objek yang mungkin membahayakan atau salah di sisi undang-undang.

2. Meminta suspek mengeluarkan sebarang barang peribadi dari sakunya dan meletakkannya di tempat yang dapat dilihat.

3. Melucutkan barang perhiasan, kasut, tali pinggang, topi, beg, dan barang prostetik jika perlu, serta meletakkan semuanya di tempat yang dapat dilihat.

4. Memeriksa suspek dengan menyuruhnya mengangkat tangan dan merenggangkan kakinya untuk memudahkan pemeriksaan.

5. Jika ada dinding atau kenderaan berhampiran, suspek boleh diarahkan untuk menyandar, sementara pegawai berdiri di sudut belakangnya.

6. Memeriksa rambut suspek, sama ada pegawai melakukannya atau meminta suspek menggerakkan jarinya di rambut.

7. Menjalankan pemeriksaan sistematik, bermula dari belakang badan, kemudian ke bahagian depan, hingga ke anggota badan yang lain.

8. Memeriksa dari atas ke bawah, termasuk leher, bahu, lengan, dada, saku pakaian, pinggang, serta bahagian belakang badan dan kaki.

9. Jika suspek adalah wanita, pemeriksaan dilakukan tanpa menyentuh bahagian bawah buah dada.

10. Memeriksa tali pinggang dan jahitan pakaian, kerana barang terlarang sering disembunyikan di kawasan ini.

11. Tidak menyentuh bahagian kemaluan suspek ketika memeriksa batang tubuh dan kaki.

 KEPERLUAN PELAKSANAAN PEMERIKSAAN

Pemeriksaan ke atas suspek mesti dilakukan dengan menjaga maruah dan mengelakkan keaiban. Pegawai harus memastikan:

- Pemeriksaan dilakukan di tempat yang tidak dapat dilihat oleh orang awam.

- Prosedur dijalankan dengan mengambil kira keselamatan dan kesesuaian situasi.

- Senarai barang rampasan disediakan, ditandatangani oleh suspek dan pegawai, serta satu salinan diberikan kepada suspek.

- Jika pemeriksaan dilakukan dalam lokap atau pusat tahanan, ia mesti direkodkan dalam diari balai atau buku rekod yang sesuai.

PEMERIKSAAN KENDERAAN DAN BUTIR DIRI

Seksyen 24 – Kuasa Pegawai Polis untuk Memeriksa Lesen, Kenderaan, dan Lain-lain 

 (1) Kuasa Pemeriksaan terhadap Individu 

Mana-mana pegawai polis mempunyai kuasa untuk memberhentikan dan menahan seseorang dalam keadaan berikut: 

- (a)(i) Individu tersebut dilihat sedang melakukan perbuatan atau memiliki sesuatu yang mungkin memerlukan lesen, permit, atau kebenaran di bawah undang-undang yang berkuat kuasa. 

- (a)(ii) Pegawai polis mempunyai alasan munasabah untuk mengesyaki individu tersebut sedang melakukan sesuatu perbuatan atau memiliki sesuatu yang memerlukan lesen, permit, atau kebenaran yang sah. 

- Dalam keadaan ini, individu berkenaan boleh diminta untuk mengemukakan dokumen berkaitan bagi tujuan pemeriksaan. 

 (b) Kuasa Pemeriksaan terhadap Kenderaan dan Vesel 

- Pegawai polis boleh memberhentikan dan memeriksa mana-mana kenderaan atau vesel tanpa waran sekiranya terdapat alasan munasabah bahawa ia sedang digunakan dalam melakukan suatu kesalahan terhadap undang-undang yang berkuat kuasa. 

- Walau bagaimanapun, berdasarkan subseksyen (4), kenderaan atau vesel tersebut tidak boleh ditahan lebih lama daripada yang diperlukan untuk menyelesaikan pemeriksaan. 

Kuasa untuk mendirikan sekatan jalan

26. (1) Walau apa pun yang terkandung dalam mana-mana undang-undang lain, mana-mana pegawai polis boleh, jika difikirkannya perlu untuk berbuat demikian bagi memelihara dan mengekalkan undang-undang dan ketenteraman atau untuk mencegah atau mengesan jenayah, mendirikan atau meletakkan atau menyebabkan didirikan atau diletakkan apa-apa sekatan di atas atau melintang mana-mana jalan awam atau lorong atau di mana-mana tempat awam dengan apa-apa cara yang difikirkannya patut; dan mana-mana pegawai polis boleh mengambil semua langkah yang munasabah untuk mencegah mana-mana orang daripada melalui atau mana-mana kenderaan daripada merempuh lalu mana-mana sekatan itu.

(2) Seseorang yang tidak mematuhi apa-apa isyarat yang munasabah yang diberi oleh seorang pegawai polis yang menghendaki orang atau kenderaan itu berhenti sebelum sampai mana-mana sekatan itu adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh dikenakan hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi dua belas bulan atau denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau kedua-duanya; dan mana-mana pegawai polis boleh, tanpa waran, menangkap orang itu melainkan dia memberi nama dan alamatnya dan, selainnya, memuaskan hati pegawai polis yang dia akan mematuhi dengan sewajarnya apa-apa saman atau prosiding lain yang mungkin diambil terhadapnya.

Polis mempunyai kuasa untuk memegang dan menyimpan kad pengenalan berdasarkan Seksyen 7(1) Akta Pendaftaran Negara 1959 dan Peraturan 7 Akta Pendaftaran Negara 1990. Menurut peraturan ini: 

- Hanya pegawai tertentu diberi kuasa untuk memegang kad pengenalan individu lain, termasuk: 

  - Pegawai Polis 

  - Pegawai Pendaftaran 

  - Pegawai Kastam 

  - Anggota Tentera "yang bertugas".

  - Pegawai awam yang diberi kuasa oleh Ketua Pengarah Pendaftaran Negara 

- Memegang kad pengenalan tanpa kuasa adalah satu kesalahan, yang boleh dikenakan: 

  - Penjara maksimum tiga tahun 

  - Denda sehingga RM20,000 

  - Atau kedua-duanya sekali 

Polis mempunyai kuasa untuk memeriksa dan menahan lesen memandu berdasarkan Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333). Berikut adalah peruntukan berkaitan: 

- Seksyen 116 Akta Pengangkutan Jalan 1987 

  - Memberikan kuasa kepada pegawai polis untuk memeriksa lesen memandu bagi memastikan pematuhan undang-undang jalan raya. 

  - Pegawai polis boleh menahan lesen memandu jika terdapat kesalahan yang memerlukan tindakan lanjut, seperti saman atau penyiasatan. 

- Seksyen 24 Akta Polis 1967 

  - Memberikan kuasa kepada pegawai polis untuk memeriksa kenderaan dan dokumen berkaitan, termasuk lesen memandu, jika terdapat alasan munasabah bahawa kesalahan telah dilakukan. 

TINGKAH LAKU AM PEGAWAI KETIKA PEMERIKSAAN

Seorang pegawai yang menjalankan pemeriksaan badan mesti bertindak secara profesional dan memberi perhatian tertinggi terhadap penjagaan maruah orang yang ditahan. Pegawai hendaklah mematuhi prosedur berikut:

1. Sebelum pemeriksaan bermula, pegawai mesti memperkenalkan dirinya kepada orang yang ditahan serta bertindak secara sopan dan profesional. Bahasa yang digunakan tidak boleh bersifat menghina dan aib individu tersebut perlu diminimumkan.

2. Pemeriksaan yang dilakukan tidak boleh berlebihan, hanya setakat yang diperlukan untuk memastikan tidak terdapat barang berbahaya atau bertentangan dengan undang-undang.

3. Pegawai yang menjalankan pemeriksaan mesti mempunyai jantina yang sama dengan orang yang ditahan, bagi menjaga faktor moral dan etika.

4. Jika jantina seseorang diragui, penentuan jantina perlu dibuat melalui pertanyaan, kad pengenalan, atau sijil lahir sebelum pemeriksaan bermula.

5. Untuk pemeriksaan tanpa pakaian, sulit, dan dalaman, pegawai kedua yang hadir juga mesti mempunyai jantina yang sama dengan orang yang ditahan.

6. Pegawai tidak dibenarkan mendedahkan kepada orang awam keaiban, ketidaksempurnaan, atau kecacatan yang ditemui pada badan orang yang ditahan.

7. Sepanjang tempoh pemeriksaan, pegawai perlu menghormati:

   - Sensitiviti agama dan budaya.

   - Keadaan fizikal, psikologi, kesihatan, dan mental orang yang ditahan. Jika melibatkan pelucutan skaf kepala wanita atau serban lelaki, sensitiviti agama perlu diambil kira.

8. Jika orang yang ditahan adalah mengandung, warga emas, atau orang kurang upaya, pemeriksaan mesti dilakukan dengan penuh hemah serta mempertimbangkan tahap kesihatan dan fizikalnya.

 KUASA MERAMPAS SENJATA BERBAHAYA

Seksyen 21 Kanun Prosedur Jenayah memperuntukkan bahawa pegawai yang melakukan tangkapan boleh mengambil senjata terlarang daripada orang yang ditahan. Senjata tersebut mesti dihantar ke mahkamah atau pegawai yang mengendalikan tangkapan.

Segala rampasan yang dilakukan oleh Polis Bantuan hendaklah segera diserahkan kepada polis bersama orang yang ditahan tanpa sebarang kelewatan.

 HAK INDIVIDU YANG DITAHAN DI BAWAH SEKSYEN 28A KPJ

Semua anggota Polis Bantuan yang melakukan tangkapan tanpa waran mesti mematuhi Seksyen 28A, yang memperuntukkan hak individu seperti berikut:

1. Individu yang ditahan mesti diberitahu tentang tangkapannya sejurus sebelum tangkapan dilakukan.

2. Pegawai polis mesti memberitahu individu bahawa dia berhak untuk:

   - Menghubungi atau berusaha menghubungi saudara atau rakan untuk memaklumkan tempat di mana dia berada.

   - Menghubungi atau berusaha mendapatkan khidmat seorang pengamal undang-undang sebelum sesi pertanyaan atau rakaman kenyataan dilakukan.

3. Jika individu yang ditahan ingin menghubungi keluarganya atau mendapatkan peguam, polis hendaklah membenarkan mereka berbuat demikian.

4. Polis mesti memberi masa yang munasabah untuk individu bertemu dengan peguamnya di tempat tahanan serta mendapatkan khidmat nasihat.

5. Sesi nasihat mesti berlaku di depan mata pegawai polis, tetapi tidak dalam keadaan yang menyebabkan perbualan mereka didengari.

6. Pegawai polis mesti menangguhkan pertanyaan dan rakaman sehingga individu mendapat peluang berkomunikasi atau mendapatkan khidmat nasihat peguamnya.

7. Kemudahan yang diperlukan bagi komunikasi dan khidmat nasihat mesti disediakan secara percuma.

 PENGECUALIAN PEMATUHAN SEKSYEN 28A

Syarat di bawah Subseksyen (2) hingga (7) tidak terpakai jika pegawai polis mempunyai kepercayaan munasabah bahawa pematuhan boleh menyebabkan:

- Rakan sejenayah individu yang ditangkap melarikan diri.

- Pemusnahan bahan bukti, ugutan terhadap saksi, atau halangan dalam siasatan.

- Keperluan keselamatan yang menyebabkan pertanyaan atau rakaman perlu segera dilakukan.

Pengecualian ini hanya boleh digunakan dengan kuasa seorang pegawai polis berpangkat sekurang-kurangnya Timbalan Superintendan. Pegawai tersebut mesti merekodkan alasan pengecualian secepat mungkin.

Sekiranya keadaan pengecualian tidak lagi wujud, pegawai penyiasat mesti segera mematuhi semula syarat Seksyen 28A bagi individu yang masih ditahan.

 KUASA MENYIASAT

Menurut Perenggan 3.20 PTKPN H 602, Polis Bantuan boleh memohon kuasa untuk menjalankan siasatan kes dalam bidang kuasa mereka kepada Ketua Polis Negara. Permohonan ini boleh diluluskan sekiranya Ketua Polis Negara berpuas hati bahawa anggota Polis Bantuan telah menerima latihan yang mencukupi untuk menjalankan siasatan dengan efektif.

Selain itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah telah mengeluarkan arahan pentadbiran merujuk kepada JSJ KPN (PR) 33/5/1, bertarikh 22 Ogos 2001, yang memperincikan kuasa dan prosedur penyiasatan yang perlu diikuti oleh unit Polis Bantuan yang ditugaskan di pelabuhan. Kuasa ini tertakluk kepada kesalahan seperti:

1. Seksyen 186 Kanun Keseksaan – Menghalang penjawat awam menjalankan tugas rasmi.

2. Seksyen 292 Kanun Keseksaan – Penjualan buku lucah dan bahan terlarang.

3. Seksyen 323, 324, dan 325 Kanun Keseksaan – Menyebabkan kecederaan ringan dan serius secara sukarela.

4. Seksyen 354 Kanun Keseksaan – Menyerang atau menggunakan kekerasan dengan niat mencabul.

5. Seksyen 379, 379A, 380, dan 381 Kanun Keseksaan – Kecurian, termasuk kecurian kenderaan bermotor, kecurian di kediaman, dan kecurian oleh pekerja terhadap majikan.

6. Seksyen 411 Kanun Keseksaan – Menerima harta benda yang dicuri secara tidak jujur.

7. Seksyen 427 dan 428 Kanun Keseksaan – Melakukan kerosakan dengan nilai RM25 dan ke atas, serta kerosakan kepada haiwan.

8. Seksyen 451, 454, 455, 456, dan 457 Kanun Keseksaan – Menceroboh rumah.

9. Seksyen 463 dan 471 Kanun Keseksaan – Memalsukan dokumen dan menggunakan dokumen palsu sebagai dokumen sah.

10. Seksyen 506 Kanun Keseksaan – Menimbulkan ketakutan jenayah.

11. Seksyen 511 Kanun Keseksaan – Cubaan melakukan jenayah.

12. Seksyen 29(1) Akta Kesalahan Kecil – Mendapatkan harta benda dengan menipu.

13. Seksyen 6(3) dan 12(2)B Akta Dadah Berbahaya – Memiliki dadah yang dilarang.

14. Seksyen 32 Akta Senjata – Menggunakan dan menyimpan senjata atau senjata olok-olok dengan niat melawan atau menghalang tangkapan sah.

Selain pelabuhan, kuasa menyiasat juga diberikan kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB) melalui JSJ KPN 10/4/9, bertarikh 8 November 2010. Walau bagaimanapun, kuasa ini hanya terhad kepada kes seperti:

- Kecurian, rompakan, dan pencerobohan (Seksyen 379, 379A, 380, 381, 382, 411, 412, 414, 447, 448, dan 457 Kanun Keseksaan).

- Perolehan harta benda melalui penipuan (Seksyen 29 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil).

 FORMAT KERTAS SIASATAN POLIS

Kertas siasatan Polis Diraja Malaysia dibahagikan kepada empat folio utama:

1. Folio A – Laporan polis (FIR) dan laporan lain yang bertanda A, AA, AAA, serta keterangan saksi (A1, A2, A3). Laporan Polis Mengandungi laporan awal kes yang dibuat oleh pihak yang terlibat atau pegawai penyiasat.

2. Folio B – Pernyataan suspek yang ditahan, bertanda B1, B2, B3 bergantung kepada bilangan suspek.

Rakaman Percakapan Merangkumi transkrip percakapan saksi, suspek, atau individu berkaitan yang diambil semasa siasatan.

3. Folio C – Diari siasatan, termasuk arahan yang diterima, lawatan ke tempat kejadian, serta bahan bukti yang diperoleh. Catatan kronologi siasatan, termasuk tindakan yang telah diambil oleh pegawai penyiasat.

4. Folio D – Dokumen sokongan lain seperti pelan lakaran, laporan perubatan, foto, dan laporan forensik. Eksibit  - Mengandungi bahan bukti seperti dokumen, gambar, atau barang yang berkaitan dengan kes.

Tambahan penulis blog: Anda boleh melihat lebih lanjut mengenai penyediaan kertas siasatan dalam dokumen rasmi seperti [Perintah Tetap B 12/2008](https://www.adk.gov.my/wp-content/uploads/B-12-2008.pdf) yang menjelaskan prosedur dan kandungan setiap folio secara terperinci. Jika anda memerlukan contoh spesifik, anda boleh merujuk kepada [dokumen ini](https://www.slideshare.net/ahmadin/1460013790persediaan-kertas-siasatan-tn-mazlan-yahyapdf). 

 MEMBUAT LAPORAN POLIS, BORANG PEMERIKSAAN, PENYERAHAN TAHANAN, DAN RAMPASAN

Pemahaman tentang prosedur membuat laporan polis sangat penting kerana laporan ini boleh digunakan sebagai bukti di mahkamah berdasarkan Seksyen 108A Kanun Prosedur Jenayah.

Setiap anggota Polis Bantuan perlu membuat laporan polis berkenaan penahanan di sebuah balai polis, walaupun laporan juga boleh dibuat melalui panggilan telefon atau surat (Seksyen 107 Kanun Prosedur Jenayah). Anggota Polis Bantuan perlu menulis laporan sendiri dan tidak hanya memberi keterangan kepada pegawai bertugas.

Laporan polis harus pendek, ringkas, dan mendapat sokongan daripada pegawai yang melaporkan, dengan mengikuti struktur berikut:

1. Tarikh, masa, dan tempat kejadian

2. Fakta kes

3. Kerugian (jika ada)

4. Barang rampasan (jika ada)

5. Pihak yang terlibat

6. Tangkapan yang dibuat (jika ada)

7. Kecederaan yang dialami (jika ada)

 PENYERAHAN TAHANAN DAN BORANG SERAH-MENYERAH

Semua tahanan mesti diserahkan kepada pihak polis sejurus selepas tangkapan dibuat. Pemeriksaan pakaian luaran hanya akan dilakukan jika pegawai yang melakukan tangkapan mengesyaki bahawa orang yang ditahan menyembunyikan senjata berbahaya atau bahan bukti yang penting. Jika tiada keperluan pemeriksaan, tugas tersebut harus dilakukan oleh pihak polis yang bertugas.

Orang yang ditahan dan semua barang rampasan mesti diserahkan kepada pihak polis bersama senarai pemeriksaan. Setelah menerima individu yang ditahan serta senarai pemeriksaan, pegawai polis mesti menyokong Borang Serah-Menyerah dan memastikan satu salinan diberikan kepada pegawai Polis Bantuan.

Borang Serah-Menyerah mesti mengandungi:

- Nama dan butiran peribadi individu yang ditangkap

- Maklumat semua barang yang dirampas

- Senarai pemeriksaan lengkap

 FORMAT BORANG PEMERIKSAAN DAN SERAH-MENYERAH

 Borang Pemeriksaan

BALAI POLIS

Tarikh/Masa Pemeriksaan:

Nama Orang Kena Tahan (OKT):

Alamat OKT:

Tempat/Premis Pemeriksaan:

Pegawai yang Menjalankan Pemeriksaan:

Lain-lain Pegawai/Anggota yang Hadir Semasa Pemeriksaan:

Bilangan Barang yang Dirampas dan Lokasi Rampasan:

1. [Senarai barang rampasan beserta lokasi]

TT Pegawai Pemeriksa

TT OKT

Gambar 1

Gambar 2

 Borang Serah-Menyerah

BALAI POLIS

Tarikh/Masa Tangkapan:

Nama OKT:

Alamat OKT:

Tempat Tangkapan:

Pegawai yang Menjalankan Tangkapan:

Lain-lain Pegawai/Anggota yang Hadir Semasa Tangkapan:

Barang yang Dirampas dan Lokasi Rampasan:

1. [Senarai barang rampasan beserta lokasi]

TT Penyerah

Pangkat/Nama:

TT Penerima

Pangkat/Nama:

 KEPENTINGAN PROSEDUR PEMERIKSAAN

Dalam prosedur operasi standard, tahanan diperiksa dengan kaedah pemeriksaan pakaian luaran sebelum menentukan tindakan selanjutnya. Ini untuk memastikan bahawa tahanan tidak menyimpan senjata berbahaya atau bahan bukti penting.

Setiap barang yang dirampas mesti disenaraikan dalam senarai pemeriksaan, yang mesti mendapat sokongan daripada pegawai yang melakukan tangkapan atau pemeriksaan.

Pegawai yang menjalankan pemeriksaan juga mesti mematuhi semua peruntukan undang-undang, termasuk yang dinyatakan dalam Perenggan 29-33.

Satu salinan senarai pemeriksaan mesti diberikan kepada:

1. Orang yang ditahan sebelum diserahkan kepada pihak polis

2. Pihak polis, yang akan memasukkan senarai tersebut ke dalam Borang Serah-Menyerah

 PENILAIAN RISIKO KESELAMATAN SIBER

Kehidupan di era digital telah memungkinkan teknologi seperti kecerdasan buatan (AI) dan ambient computing untuk meningkatkan produktiviti, hasil syarikat, serta memberikan pengalaman yang lebih baik kepada pengguna.

Namun, kemajuan teknologi juga membawa risiko serangan siber yang lebih tinggi. Oleh itu, kesedaran dan kesiapsiagaan terhadap ancaman ini adalah penting bagi memastikan kejayaan sesebuah organisasi.

Penilaian risiko keselamatan siber yang dilakukan secara berkala dan berterusan perlu menjadi sebahagian daripada operasi penting syarikat bagi mengurangkan ancaman yang mungkin timbul.

 BAGAIMANA PENILAIAN RISIKO KESELAMATAN SIBER MEMBANTU?

Jenayah siber dijangka akan merugikan perniagaan global sebanyak $6 trilion menjelang 2021. Lebih 43% daripada serangan siber tertumpu kepada perniagaan kecil, menjadikannya sasaran utama bagi penjenayah siber.

Oleh itu, kesedaran terhadap risiko semasa dan masa depan amat penting dalam memastikan syarikat sentiasa bersiap sedia. Jika penilaian risiko tidak dilakukan, syarikat boleh menghadapi pelbagai ancaman yang menyukarkan pengurusan dan operasi yang baik.

Penilaian risiko harus menjadi proses berterusan dan dilakukan secara konsisten. Sebuah jabatan IT yang cemerlang, dengan pakar yang berkemahiran, mampu membantu syarikat menyelamatkan masa dan kos daripada menangani masalah yang timbul akibat kelemahan keselamatan siber.

Penilaian risiko keselamatan siber juga memberikan manfaat berikut:

1. Meningkatkan kesedaran dalam kalangan pekerja tentang potensi ancaman dan langkah pencegahan.

2. Memperkukuhkan kepekaan terhadap tanggungjawab harian berkaitan keselamatan data.

3. Mengurangkan risiko pada masa hadapan melalui pemahaman yang lebih baik tentang ancaman semasa.

Polis Bantuan memainkan peranan dalam Penilaian Risiko Keselamatan Siber dengan memastikan keselamatan maklumat dan infrastruktur digital dalam kawasan pentadbiran mereka. Berdasarkan Akta Polis 1967 dan arahan semasa PDRM, tugas mereka merangkumi:

 Tugas Polis Bantuan dalam Keselamatan Siber

1. Rondaan dan Pemantauan Digital 

   - Memantau aktiviti siber yang mencurigakan dalam premis organisasi. 

   - Melaporkan insiden keselamatan siber kepada pihak berkuasa berkaitan. 

2. Pemeriksaan dan Kawalan Akses 

   - Mengawal akses ke sistem maklumat kritikal dan memastikan hanya individu yang diberi kuasa boleh mengaksesnya. 

   - Menjalankan pemeriksaan terhadap peranti elektronik yang digunakan dalam premis. 

3. Pencegahan Jenayah Siber 

   - Membantu dalam mengesan dan mencegah jenayah siber seperti pencerobohan data dan penipuan dalam talian. 

   - Bekerjasama dengan unit keselamatan siber untuk mengenal pasti kelemahan dalam sistem keselamatan. 

4. Tindakan Kecemasan dan Pemulihan 

   - Bertindak sebagai pasukan sokongan dalam insiden keselamatan siber, termasuk serangan siber atau kebocoran data. 

   - Membantu dalam pemulihan sistem selepas insiden keselamatan berlaku. 

5. Pematuhan kepada Arahan Keselamatan Siber 

   - Mematuhi Akta Keselamatan Siber 2024 dan arahan dari Agensi Keselamatan Siber Negara (NACSA)[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://www.nacsa.gov.my/doc/Arahan%20KE%20NACSA%20No.%201.pdf?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 “1”)[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://www.nacsa.gov.my/doc/Arahan%20KE%20NACSA%20No.%205%20v2.pdf?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 “2”). 

   - Menjalankan penilaian risiko keselamatan siber seperti yang diperuntukkan dalam Seksyen 22(1)(a) Akta 854[43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054](https://lom.agc.gov.my/ilims/upload/portal/akta/outputaktap/2177706_BM/Akta%20854.pdf?citationMarker=43dcd9a7-70db-4a1f-b0ae-981daa162054 “3”). 

Anda boleh merujuk kepada dokumen rasmi seperti [Arahan Ketua Eksekutif NACSA](https://www.nacsa.gov.my/doc/Arahan%20KE%20NACSA%20No.%201.pdf) dan [Akta Keselamatan Siber 2024](https://lom.agc.gov.my/ilims/upload/portal/akta/outputaktap/2177706_BM/Akta%20854.pdf) untuk maklumat lebih lanjut. 

 YANG PERLU DIKETAHUI

Dalam urusan harian, untuk mencapai matlamat kerja utama, asas kepada persoalan siapa, apa, mengapa, bila, dan bagaimana tidak wajar dilupakan.

Tujuan utama Polis Bantuan adalah untuk membantu pasukan polis dalam mengekalkan keselamatan dan keamanan majikan serta harta benda, selain mengawal keadaan kecemasan.

Polis Bantuan juga diberi kuasa tertentu, seperti:

- Menjalankan siasatan kecil (terhad kepada unit terpilih sahaja).

- Membuat tangkapan dalam bidang kuasa Polis Bantuan.

Oleh itu, pengetahuan tentang peruntukan undang-undang adalah sangat penting.

Kita perlu tahu:

- Apa kuasa kita,

- Bila dan bagaimana menggunakannya,

- Mengapa kuasa perlu digunakan dengan bijak dalam konteks undang-undang.

PELAKSANAAN TUGAS

Dalam menjalankan tugas, setiap anggota Polis Bantuan harus:

- Bersikap jujur, rajin, amanah, cekap,

- Menghormati, sentiasa bersopan santun,

- Bekerjasama dalam semua urusan,

Selain itu, mereka perlu:

- Berhemah dalam menggunakan harta benda syarikat,

- Melaksanakan langkah berjaga-jaga,

- Mengelakkan tindakan yang boleh menjejaskan kepentingan syarikat dan komuniti.

Nilai Teras Polis Bantuan

1. Jujur

2. Rajin

3. Amanah

4. Cekap

5. Menghormati

6. Bersopan santun

7. Bekerjasama

 PERCANGGAHAN ARAHAN DARI PEGAWAI ATASAN

Apabila seorang pegawai menerima perintah baru yang bercanggah dengan perintah sebelumnya yang telah dikeluarkan oleh mana-mana pegawai berpangkat atau pihak jabatan, langkah berikut harus diambil:

1. Memaklumkan Percanggahan Secara Terhormat

   - Pegawai yang menerima arahan hendaklah segera memaklumkan kepada pihak yang berkenaan mengenai percanggahan tersebut dengan cara yang profesional dan terhormat.

2. Mengutamakan Perintah Semasa

   - Jika perintah baru itu sah dan mempunyai asas, pegawai bertanggungjawab melaksanakan perintah tersebut walaupun ia berbeza dengan arahan sebelumnya.

3. Menjalankan Tanggungjawab dengan Bijak

   - Pegawai tidak boleh dipertanggungjawabkan atas ketidakpatuhan terhadap arahan terdahulu jika perintah baru adalah sah dan telah dikeluarkan oleh pegawai yang berautoriti.

4. Membawa Perkara ke Perhatian Pegawai Atasan

   - Sekiranya pegawai berpangkat cuba menyelesaikan percanggahan tersebut atau perintah baharu kelihatan tidak adil dan wajar, pegawai yang menerima perintah boleh melaksanakan arahan terlebih dahulu sebelum membawa perkara tersebut kepada perhatian pegawai atasan untuk penjelasan lanjut.

 ATURAN PERINTAHAN (CHAIN OF COMMAND)

Aturan perintah dalam organisasi harus dipatuhi kecuali dalam situasi berikut:

- Keadaan darurat, di mana tindakan segera perlu diambil tanpa menunggu arahan pihak atasan.

- Komunikasi tidak formal, yang tidak bertujuan untuk mencampuri atau mengabaikan arahan pihak berkuasa.

Setiap pegawai harus memahami dan menghormati hierarki perintah untuk memastikan kelancaran operasi serta keberkesanan sistem pentadbiran.


Catat Ulasan

0 Ulasan